gemax.pl napisz do nas mapa witryny reklama
Rejestracja Logowanie rss
GPR.INFO.PL
Gemax
Artykuły
Strona główna  >   Artykuły  >   Porady trenera bowlingu.  >   Lekcja gry nr 2  >   Lekcja gry nr 2
Lekcja gry nr 2
 SCORING

Bardzo często zdarza się, że podchodzą do mnie osoby po raz pierwszy grające w bowling i pytają o zasady liczenia punktów „ Ile punktów jest za strike-a ?” , „ Co to jest spare ?” , „ Co oznacza cyfra w kółku i czy są za to extra punkty ?” i wiele różnych pytań.

Postaram się szczegółowo wyjaśnić zasady naliczania punktów , ponieważ faktycznie , dla osób grających po raz pierwszy ( często też dla osób grających dłużej) może to być dość skomplikowane. 

Każda gra składa się z 10 osobnych rund – tzw. ramek ( ang. frames ). Zadaniem gracza jest strącenie 10 kręgli w każdej ramce, w zależności od tego ile kręgli strąci, tyle punktów zostanie naliczonych. Na strącenie wszystkich kręgli mamy maksymalnie 2 rzuty. Jeżeli w pierwszym rzucie strącimy np. 6 kręgli – komputer naliczy 6 punktów oraz mamy możliwość „dobicia „ pozostałych 4 kręgli w drugim rzucie. W drugim rzucie trafiamy np. 2 kręgle-komputer doda 2 punkty do 6 rzuconych w rzucie pierwszym. Wynik wyświetlany w pierwszej ramce to 8 , maszyna ustawia nowy komplet 10 kręgli ,a my przechodzimy do strącania kręgli w ramce drugiej.

W ramce drugiej strąciliśmy 5 kręgli w pierwszym oraz 4 kręgle w drugim rzucie. Wynik drugiej ramki to 9 plus wynik z 1 ramki, czyli 8 + 9 = 17.

Na załączonym obrazku w trzeciej ramce widnieje „tajemniczy ukośnik” , który oznacza , że dobiliśmy wszystkie pozostałe po pierwszym rzucie kręgle , czyli tzw. spare.

W całej trzeciej ramce zdobyliśmy 10 punktów - 5 w rzucie pierwszym i 5 w rzucie drugim. Zatem wynik po zakończeniu 3 ramek wynosi 8+9+10=27 pkt. Po rzuceniu spare-a otrzymujemy bonus w postaci podwójnej ilości punktów za kręgle, które strącimy w następnym rzucie. W naszym przykładzie strąciliśmy 6 kręgli w pierwszym rzucie 4 ramki. Za ten rzut otrzymujemy 12 pkt , jednak 6 z nich dopisane zostaje do wyniku w 3 ramce a pozostałe 6 do wyniku w ramce 4. Stąd widoczna jest liczba 33 pkt , 17 punktów z 2 pierwszych ramek plus 10 z trzeciej plus 6 bonusowych rzuconych w 4 ramce – 17+10+6=33. W drugim rzucie czwartej ramki dobiliśmy 2 kręgle , więc wynik po 4 ramkach to 33+6+2=41.

 

W piątej ramce strąciliśmy wszystkie kręgle za pierwszym razem i ujrzeliśmy imponującą animację z napisem STRIKE.

 

Po rzuceniu strike-a otrzymujemy 10 punktów plus bonus w postaci podwójnej ilości punktów za  kręgle, które strącimy w dwóch następnych rzutach. Wynik po zakończeniu 5 ramki wynosi 41( z poprzednich ramek) plus 10 = 51.  Podobnie jak po rzuceniu spare-a , punkty bonusowe doliczane są do ramki 5. W ramce 6 strąciliśmy odpowiednio 7 i 2 kręgle , a więc do ramki 5 dopisane zostaną 7 i 2 punkty bonusowe. Wynik w piątej ramce zmienia się na 41+10+7+2=60. W 6 ramce nasz wynik wygląda następująco 60+7+2=69.

Teraz przejdźmy do ramki dziesiątej, w której znów możemy zdobyć bonus w postaci dodatkowego rzutu.

 

W naszym przykładzie w pierwszym rzucie 10 ramki rzuciliśmy strike-a , więc otrzymujemy ponownie możliwość strącenia wszystkich kręgli. W drugim rzucie strąciliśmy 6 kręgli oraz w trzecim dobiliśmy 3 kręgle. W ramce 10 zdobyliśmy więc razem 19 pkt , które dodawane są do wyniku z ramki 9. 117+10+9=136.

Istnieją różne warianty możliwe do rzucenia w ramce 10. Drugim z nich jest rzucenie 3 strike-ów. Wtedy wynik w naszej grze wynosił by 117+10+10+10=147.

Kolejnym wariantem jest dobicie pozostałych kręgli po pierwszym rzucie np. 9 / , otrzymujemy wtedy możliwość oddania jeszcze jednego rzutu. W Naszym przykładzie wynik wynosił by 117+9+1+10=137.

Split. W czwartej ramce widnieje liczba 6 w kółku. Jest to tzw. split, czyli układ kręgli , który pozostał nam po pierwszym rzucie. Cechami charakterystycznymi split-a są brak kręgla nr. 1 oraz pozostałe po rzucie kręgle oddalone  w odległości większej niż obok siebie np. pin nr. 2 oraz 6 ; 7 i 9 ; 2,4 i 10 itp.

Numeracja kręgli(pinów):

 

Faul : Przekraczając linie faulu nie uzyskujemy punktów za strącone kręgle. Jeżeli popełnimy faul w 1 rzucie – maszyna naliczy 0 punktów  oraz ustawi nowy komplet 10-u kręgli, które możemy strącić w drugim rzucie. Jeżeli zaś przekroczymy linie faulu w drugim rzucie – strącone kręgle nie zostaną zaliczone do punktacji i przechodzimy do „punktowania” w kolejnej ramce.

 

Przykłady fauli w „naszej” 10 ramce

Maksymalny wynik w jednej grze to 300 punktów. Tzw. Perfect Game.

Rzucając 9 i spare przez całą grę możemy osiągnąć wynik 190 pkt.

Rzucając same 9 bez spare-ów przez całą grę możemy uzyskać wynik 90 pkt.

Poniżej przedstawiam link do strony , na której można samemu wpisywać wyniki i przećwiczyć różne warianty punktacji.

http://fl-bsc.sourceforge.net/fl-bsc.html

Mam nadzieję , że po przestudiowaniu powyższego artykułu rozumiesz Drogi Czytelniku zasady punktowania. Być może wyglądają one na skomplikowane , jednak wystarczy obserwować monitor z punktacją przez 1-2 gry i wszystko staje się łatwe i zrozumiałe.

 

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące artykułu lub dotyczące bowlingu proszę pisz, najciekawsze pytania zostaną opublikowane i wykorzystane w kolejnych artykułach.

Paweł Pasternak
Trener ETBF III stopnia
pawelpasternak@infobowling.pl
Ocena:
Najpopularniejsze
2013-02-27
Lekcja gry nr 1
2013-04-20
Ranking mężczyzn - końcowy 2016
2013-12-17
Klasyfikacja TOP 50 - najlepsi 2016
2013-02-17
Buty DEXTER SST8 - damskie
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz się zalogować oraz posiadać status platinum. Jeżeli nie posiadasz wymaganego statusu, skontaktuj się z biurem.
Aby się zalogować kliknij.
projekt i wykonanie BerMar multimedia
Strona poświęcona profesjonalnym turniejom bowlingowym. Tutaj znajdziecie wszelkie informacje związane z uczestnikami, wynikami i przebiegiem rozgrywek.
info@infobowling.pl
+48 757326565